26 January 2023

Ύποπτη τροποποίηση του Κ.Ποιν.Δικονομίας εξαιρεί Δημάρχους & Περιφερειάρχες από την αυτόφωρη διαδικασία, στο παρά 5' των εκλογών | Ο Νόμος 5003/2022

 


Με τον Ν. 5003/2022 του Υπ. Εσωτερικών Μάκη Βορίδη, επανήλθε η διάταξη με την οποία υπάγονται στην ιδιάζουσα δωσιδικία τα πλημμελήματα των Δημάρχων και των Περιφερειαρχών. Μία διάταξη που πάει κι έρχεται εδώ και 16 χρόνια. Που θεσπίζονταν και καταργούνταν. Και ξαναθεσπίζονταν και ξανακαταργούνταν. Με την ιδιάζουσα δωσιδικία, τα πλημμελήματα αλλά και τα κακουργήματα αρμοδιότητας Μονομελούς Εφετείου των παραπάνω προσώπων υπάγονται σε ειδικές διατάξεις ώστε να δικάζονται από ανώτερο δικαστήριο και να αποφεύγουν την αυτόφωρη διαδικασία. Από την επισκόπηση των εγγράφων αλλά και από την συζήτηση στην Βουλή δεν προκύπτει ποιό σκοπό και ιδίως ποια ανάγκη εξυπηρετεί η επαναφορά της διάταξης αυτής.


Με το άρθρο 99 παρ. 1 του Ν. 5003/2022 (δείτε στην σελίδα της βουλής το σχετικό υλικό όπως την αιτιολογική έκθεση και τα πρακτικά -εδώ και εδώ- της συζήτησης) τροποποιήθηκε το άρθρο 111 παρ. 6 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας κατά τρόπο τέτοιο ώστε Δήμαρχοι και Περιφερειάρχες να υπάγονται στην "ιδιάζουσα δωσιδικία" του άρθρου 11 παρ. 6.

Σύμφωνα με το άρθρο αυτό

"1.  Η  παρ.  6  του  άρθρου  111  του  Κώδικα  Ποινικής  Δικονομίας (ν. 4620/2019, Α' 96) τροποποιείται με την προσθήκη  των  δημάρχων  και  των  περιφερειαρχών  στα  άτομα  που  υπάγονται  στην  ιδιάζουσα  δωσιδικία  για πλημμελήματα που τέλεσαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους και η παρ. 6 διαμορφώνεται ως εξής: «6. Τα κακουργήματα αρμοδιότητας του μονομελούς εφετείου και τα πλημμελήματα των δικαστών πολιτικής, ποινικής και διοικητικής δικαιοσύνης και εισαγγελέων, συμπεριλαμβανομένων των παρέδρων, των ειρηνοδικών, ειδικών πταισματοδικών, των μελών του Συμβουλίου της Επικρατείας, των παρέδρων, εισηγητών και δοκίμων ει-σηγητών του, των μελών του Ελεγκτικού Συνεδρίου, των παρέδρων, εισηγητών και δοκίμων εισηγητών του, του γενικού επιτρόπου, επιτρόπων και αντεπιτρόπων που υπηρετούν σε αυτό, του γενικού επιτρόπου, επιτρόπων και αντεπιτρόπων επικρατείας στα τακτικά διοικητικά δικαστήρια, των δικηγόρων και των μελών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, καθώς και τα πλημμελήματα που τέλεσαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους οι δήμαρχοι και οι περιφερειάρχες.».2. Οι υποθέσεις που αφορούν τους δημάρχους και τους περιφερειάρχες της παρ. 1 και για τις οποίες μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος έχει γίνει επίδοση κλητηρίου θεσπίσματος ή κλήσης σε κατηγορούμενο, εκδικάζονται από το δικαστήριο στο οποίο έχουν εισαχθεί"


Σύμφωνα με τα
πρακτικά, η τροποποίηση αυτή του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας (ΚΠΔ) ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία από την Βουλή από όλα τα κόμματα εκτός του ΜέΡΑ25.




...::: Τί είναι η ιδιάζουσα δωσιδικία του άρθρου 111 παρ. 6 ΚΠΔ  :::...
Με την ιδιάζουσα ή ειδική δωσιδικία του άρθρου 111 παρ. 6 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, τα πλημμελήματα και τα κακουργήματα των προσώπων που έχουν την ιδιότητα που περιγράφει ο νόμος (Δικηγόροι, Δικαστές, Εισαγγελείς κλπ), δικάζονται από ανώτερο δικαστήριο από αυτό που θα δικάζονταν εάν δεν είχαν την ιδιότητα αυτή. Οι υποθέσεις αυτές υπάγονται στο Τριμελές Εφετείο αντί για το Μονομελές ή Τριμελές Πλημμελειοδικείο ή το Μονομελές Εφετείο Κακουργημάτων.

Η διάταξη αυτή δεν είναι καινούργια (οι Ποινικομάχοι μπορεί να πουν ότι την έφερε ο Νέος ΚΠΔ). Υπάρχει ήδη από τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας του 1950 (Ν. 1493/1950 ΦΕΚ Α’ 182/17.08.1950)





Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας του 1950:

«δικαιολογείται η παρέκκλισις από των συνήθων κανόνων της δικαιοδοσίας, λόγω της συνυπηρεσίας αυτών μετά των αποτελούντων το συνήθως καθ’ ύλην αρμόδιον δικαστήριον»

Ενώ λοιπόν κατά την εισαγωγή της διάταξης αυτής το κριτήριο της διαφορετικής μεταχείρισης ήταν η "συνηπηρεσία", από τότε το άρθρο αυτό τροποποιήθηκε πολλές φορές ώστε να προστεθούν ακόμα περισσότερα πρόσωπα στην ιδιάζουσα δωσικία όπως οι αρχιερείς,  οι  αξιωματικοί  της  Ελληνικής Αστυνομίας (άρθρο 40 παρ. 2 Ν. 1481/1984), οι ιατροδικαστές (άρθρο 8 Ν. 3772/2009).


...::: Με την νέα διάταξη :::...
Με την νέα διάταξη του άρθρου  99 παρ. 1 του Ν. 5003/2022, τα πλημμελήματα και τα κακουργήματα Μονομελούς Εφετείου των Δημάρχων και των Περιφερειαρχών θα δικάζονται από το Τριμελές Εφετείο δηλαδή από ανώτερο δικαστήριο σε σχέση με την συνήθη διαδικασία. Η ρύθμιση αυτή προστατεύει τα πρόσωπα αυτά από την εφαρμογή της αυτόφωρης διαδικασίας. 

Ποιός είναι όμως ο σκοπός που εξυπηρετεί η συγκεκριμένη διάταξη? Υπάρχει κάποιο κύμμα μαζικών "άδικων", "άσκοπων" ή "καταχρηστικών" διώξεων εις βάρος Δημάρχων και Περιφερειαρχών που κατέστησε επιτακτική την ανάγκη επαναφοράς των ρυθμίσεων αυτών? Μήπως υποκρύπτεται η θέσπιση ενός προνομίου για τα πρόσωπα αυτά? Σίγουρα κάποιος περισσότερο καχύποπτος θα έκανε και την σκέψη ότι ενδεχομένως εξυπηρετεί συγκεκριμένες ανάγκες. 

Από την αιτιολογική έκθεση (σελ. 128) η οποία κανονικά περιγράφει τη βούληση του νομοθέτη, δεν γίναμε σοφότεροι. Αναφέρεται μόνο: 

"Με την αξιολογούμενη ρύθμιση προστίθενται στα πρόσωπα ιδιάζουσας δωσιδικίας της παρ. 6 του άρθρου 111 ΚΠΔ, οι δήμαρχοι και οι περιφερειάρχες, που είχαν αποκλειστεί με την περ. Δ του άρθρου 586 του ΚΠΔ. Η αναφορά αυτή είναι απολύτως περιοριστική και βασίζεται στις ιδιαίτερες συνέπειες που επιφέρουν οι πλημμεληματικές πράξεις και τα κακουργήματα αρμοδιότητας Μονομελούς Εφετείου Κακουργημάτων για συγκεκριμένες κατηγορίες προσώπων"



Γίνεται λοιπόν αναφορά αορίστως σε "ιδιαίτερες συνέπειες" χωρίς ωστόσο αυτές να κατονομάζονται. 

Ούτε όμως και από τα πρακτικά της συζήτησης στην Βουλή μάθαμε κάτι παραπάνω για την ανάγκη θέσπισης της διάταξης εκτός από την ευθύτατη ομολογία του Μάκη Βορίδη ότι γίνεται για να αποφεύγουν οι Δήμαρχοι και οι Περιφερειάρχες το αυτόφωρο. Αναφέρεται στα πρακτικά:

"Για τους δημάρχους καθιερώνει την ιδιάζουσα δωσιδικία, που σημαίνει ότι θα δικάζονται τα πλημμελήματα τους από το Τριμελές Εφετείο Πλημμελημάτων. Αυτό σε μεγάλο βαθμό τους θωρακίζει από την αυτόφωρη διαδικασία"


Τελικά, θα μάθουμε ποια ανάγκη εξυπηρετεί η διάταξη αυτή η οποία δεν θεσπίζεται σε ανύποπτο χρόνο, αφού το 2023 είναι χρόνος όχι μόνο εθνικών αλλά και δημοτικών & περιφερειακών εκλογών?


...::: Ένα μικρό ιστορικό :::...
Το 1957 άρχισε να κάμπτεται στο κριτήριο της "συνηπηρεσίας". Με το άρθρο 6 του  Ν. 3681/1957 (ΦΕΚ Α'  65/24.04.1957) προστέθηκαν στην ιδιάζουσα δωσιδικία αρχιερείς και νομάρχες



Η διάταξη αυτή τροποποίησε αμέσως το άρθρο 111ΚΠΔ και διατηρήθηκε, με αρκετές τροποποιήσεις μέχρι το 2010 οπότε και διεγράφησαν αρχιερείς και νομάρχες

Σε άλλες περιπτώσεις που ο νομοθέτης ήθελε να υπαγάγει στην ιδιάζουσα δωσιδικία άλλα πρόσωπα όπως ιατροδικαστές, αστυνομικούς, δημάρχους κλπ δεν το έκανε με τροποποίηση του άρθρου 111ΚΠΔ αλλά με ειδικές διατάξεις σε διάσπαρτους νόμους, όπως θα δούμε παρακάτω.


N. 3463/2006
Με το άρθρο 145 του Ν. 3463/2006 (ΦΕΚ Α 114/08.06.2006) θεσπίστηκε για πρώτη φορά ιδιάζουσα δωσιδικία για Δημάρχους και Προέδρους κοινοτήτων και εξαίρεσή τους από την αυτόφωρη διαδικασία για πλημμελήματα. Σύμφωνα με το άρθρο αυτό:

"Άρθρο 145 Ιδιάζουσα δωσιδικία - Εξαίρεση από τη συνοπτική διαδικασία: 1. Οι δήμαρχοι, οι πρόεδροι Κοινοτήτων, καθώς και οι πρόεδροι Συνδέσμων Δήμων και Κοινοτήτων υπάγονται στην ιδιάζουσα δωσιδικία των άρθρων 111 παρ. 7 και 112 παρ. 2 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, όπως, κάθε φορά, ισχύει. 2. Για πταίσματα ή πλημμελήματα των αιρετών οργάνων των Δήμων και Κοινοτήτων που διαπράττονται κατά την άσκηση των καθηκόντων τους και εξαιτίας αυτών, δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις των άρθρων 409-413 και 417-427 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας"


Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση (σελ. 17)



Στα πρακτικά των συζητήσεων δεν έγινε αναφορά στην συγκεκριμένη διάταξη και στον σκοπό της εκτός της τοποθέτησης του βουλευτή της ΝΔ Βασιλείου Χρύση που αναφέρθηκε γενικά και αόριστα σε "καλύτερη απονομή δικαιοσύνης".

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με το νέο Κώδικα αναγνωρίζεται και καθιερώνεται η ιδιάζουσα δωσιδικία για τους Δημάρχους και τους Προέδρους των Κοινοτήτων από τα Τριμελή Ποινικά Εφετεία, τα οποία παρέχουν καλύτερες εγγυήσεις αμεροληψίας και καλύτερης απονομής της δικαιοσύνης.

Μπορείτε να βρείτε όλο το σχετικό υλικό (αιτιολογική έκθεση, πρακτικά κλπ) που κατατέθηκε στην Βουλή εδώ.


Ν.3852/2010
Με το άρθρο 235 του Ν. 3852/2010 "Πρόγραμμα Καλλικράτης" (ΦΕΚ Α' 87/07.06.2010) στα πρόσωπα ιδιάζουσας δωσιδικίας προστέθηκαν Δήμαρχοι και Περιφερειάρχες. Μάλιστα, τα ως άνω πρόσωπα εξαιρούνταν και από την εκδίκαση πλημμελημάτων κατά την αυτόφωρη διαδικασία.

Ειδικότερα, το άρθρο 235 του ως άνω νόμου προέβλεπε:

"Άρθρο 235 Ιδιάζουσα δωσιδικία - Εξαίρεση απότη συνοπτική διαδικασία: 1. Οι δήμαρχοι, οι περιφερειάρχες, καθώς και οι πρόεδροι των συνδέσμων υπάγονται στην ιδιάζουσα δωσιδικία των άρθρων 111 παρ. 7 και 112 παρ. 2 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, όπως κάθε φορά ισχύει. 2. Για πταίσματα ή πλημμελήματα των αιρετών της προηγούμενης παραγράφου που διαπράττονται κατά την άσκηση των καθηκόντων τους και εξαιτίας αυτών, δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις των άρθρων 409-413 και 417-427 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, όπως κάθε φορά ισχύει"


Από την αιτιολογική έκθεση του νόμου αλλά και από τα πρακτικά της συζήτησης στην Βουλή, δεν προκύπτει ποιό ήταν το σκεπτικό κατά το οποίο τα παραπάνω πρόσωπα έπρεπε να υπαχθούν στην ιδιάζουσα δωσιδικία. Μπορείτε να βρείτε όλο το σχετικό υλικό (αιτιολογική έκθεση, πρακτικά κλπ) που κατατέθηκε στην Βουλή εδώ.




Ν. 3904/2010
Μόλις 6 μήνες μετά τον Ν 3852/2010, τον Δεκέμβριο του 2010, με το άρθρο 10 του Ν. 3904/2010  (ΦΕΚ Α 218/23.12.2010) επαναδιατυπώθηκε το άρθρο 111ΚΠΔ ώστε να επανέλθει στην αρχική του μορφή και να αποκλείσει από την ιδιάζουσα δωσιδικία άλλα πρόσωπα που είχαν προστεθεί με διάφορους νόμους. Μπορείτε να βρείτε όλο το σχετικό υλικό (αιτιολογική έκθεση, πρακτικά κλπ) που κατατέθηκε στην Βουλή εδώ.

Ειδικότερα, το άρθρο 10 προέβλεπε:

"Άρθρο 10: 1. Η παράγραφος 7 του άρθρου 111 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας αναριθμείται σε παράγραφο 6 και το περιεχόμενό της αντικαθίσταται, ως εξής: «6. Τα πλημμελήματα των δικαστών πολιτικής, ποινικής και διοικητικής δικαιοσύνης και εισαγγελέων, συμπεριλαμβανομένων των παρέδρων, των ειρηνοδικών, ειδικών πταισματοδικών, των μελών του Συμβουλίου της Επικρατείας, των παρέδρων, εισηγητών και δοκίμων εισηγητών του, των μελών του Ελεγκτικού Συνεδρίου, των παρέδρων, εισηγητών και δοκίμων εισηγητών του, του γενικού επιτρόπου, επιτρόπων και αντεπιτρόπων που υπηρετούν σε αυτό, καθώς και του γενικού επιτρόπου, επιτρόπων και αντεπιτρόπων επικρατείας στα τακτικά διοικητικά δικαστήρια, των δικηγόρων και των μελών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους"





Παράλληλα με το άρθρο 34 καταργήθηκαν οι διάφοροι διάσπαρτοι ειδικοί νόμοι που υπήγαγαν κι άλλα πρόσωπα στην ιδιάζουσα δωσιδικία ενώ προβλέφθηκε ότι καταργείται και κάθε άλλη διάταξη που αντίκειται στις ρυθμίσεις αυτές. Δηλαδή, ότι καταργούνται και διατάξεις νόμων που δεν κατονομάζονται ρητά στο άρθρο 34 το οποίο προέβλεπε: 

"Άρθρο 34 Καταργούμενες διατάξεις: Από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου καταργούνται: α) το άρθρο 16 του ν. 3772/2009,β) τα άρθρα 100Α, 316, 317, 318, 319, 320, 321, 379, 393, 395, 402, 404 παρ. 5 και 384Α του Ποινικού Κώδικα, γ) τα άρθρα 111 παρ. 6, 245 παράγραφοι 4 και 5, 402 δεύτερο εδάφιο, 473 παρ. 1 τελευταίο εδάφιο, 480 και 482 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, δ) το πρώτο και δεύτερο εδάφιο της παρ. 10 του άρθρου 11 του ν. 2307/1995, ε) το δεύτερο και τρίτο εδάφιο του στοιχείου Β ́ της παραγράφου 1 του άρθρου 17 του ν. 1756/1988, όπως προστέθηκαν με το άρθρο 2 του ν. 3346/2005, και στ) κάθε άλλη διάταξη που αντίκειται στις ρυθμίσεις του παρόντος"



Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση (σελ. 6) του Ν 3904/2010, 

"Η τελευταία περίπτωση (παράγραφος 7 της ισχύουσας διάταξης) (σ.σ.: νυν άρθρο 111 παρ. 6 ΚΠΔ) περιορίζει τον κύκλο των προσώπων ιδιάζουσας δωσιδικίας μόνο στους δικαστικούς λειτουργούς και όπως είναι φυσικό και στους δικηγόρους και τα μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Ως προς όλους αυτούς, όπως αναφέρεται στην από 16.5.1950 Εισηγητική Έκθεση Κώδικα Ποινικής ∆ικονομίας, «δικαιολογείται η παρέκκλισις από των συνήθων κανόνων της δικαιοδοσίας, λόγω της συνυπηρεσίας αυτών μετά των αποτελούντων το συνήθως καθ’ ύλην αρμόδιον δικαστήριον». Για τα άλλα πρόσωπα που αναφέρονται στην ισχύουσα διάταξη ο θεσμός της ιδιάζουσας δωσιδικίας δεν ανταποκρίνεται στις αντιλήψεις για την ίση μεταχείριση όμοιων περιπτώσεων του άρθρου 4 του Συντάγματος και αποβαίνει προνόμιο, ως μη έδει, ορισμένων κατηγοριών κρατικών και άλλων λειτουργών ή και επαγγελματικών τάξεων. Για το λόγο αυτόν καταργούνται οι σχετικές διατάξεις νόμων, όπως λ.χ. οι διατάξεις των άρθρων 36 του Κώδικα Συμβολαιογράφων (ν. 2803/2000), 39 του ν. 3086/2002 περί Ν.Σ.Κ., 40 παρ. 2 του ν. 1481/1984 περί ΕΛ.ΑΣ., 145 παρ. 1 του Κώδικα ∆ήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006), 8 του ν. 3772/2009 περί Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας, 3 εδ. ε ́ του ν. 3074/2002 Γενικός Επιθεωρητής ∆ημόσιας ∆ιοίκησης και Βοηθοί αυτού, οι οποίες ρυθμίζουν αλλιώς τη δωσιδικία προσώπων. Σύστοιχα προτείνεται η τροποποίηση του άρθρου 112 παρ. 2 για την αρμοδιότητα εκδίκασης των πταισμάτων των προσώπων ιδιάζουσας δωσιδικίας"

Μάλιστα, στην αιτιολογική έκθεση (σελ 14 - προτεινόμενο άρθρο 36 το οποίο τελικά ψηφίστηκε ως άρθρο 34 του Ν. 3409/2010), ήταν κατηγορηματική η διατύπωση για την βούληση του νομοθέτη να καταργηθούν λοιπές διατάξεις νόμων που ρυθμίζουν την ιδιάζουσα δωσιδικία διαφορετικά από το άρθρο 111ΚΠΔ. 


"Άρθρο 36: Στο άρθρο αυτό περιέχονται οι καταργούμενες διατάξεις και ειδικότερα [..] στ) κάθε άλλη διάταξη που αντίκειται στις ρυθμίσεις του παρόντος. Όπως ιδίως οι διατάξεις των νόμων που ρυθμίζουν αλλιώς, αφενός την ιδιάζουσα δωσιδικία προσώπων, αφετέρου τον τρόπο περάτωσης της κύριας ανάκρισης"



Συνεπώς, με την εισαγωγή του Ν. 3904/2010 καταργήθηκε κάθε άλλη περίπτωση ιδιάζουσας δωσιδικίας πέρα από αυτήν του άρθρου 111 παρ. 6 ΚΠΔ.


Ν. 4257/2014

Με το άρθρο 21 του Ν. 4257/2014 (ΦΕΚ Α' 93/14.04.2014) καταργήθηκε ρητά το άρθρο 235 του Ν. 3852/2010 το οποίο όμως είχε καταργηθεί και με το άρθρο 34 του Ν. 3904/2010. Τέλος πάντων όμως, η ρητή διατύπωση δεν βλάπτει δημιουργεί όμως την εντύπωση ότι η κατάργηση έγινε το 2014 κι όχι το 2010. Μπορείτε να βρείτε όλο το σχετικό υλικό (αιτιολογική έκθεση, πρακτικά κλπ) που κατατέθηκε στην Βουλή εδώ. Ειδικότερα η διάταξη προέβλεπε: 

"Άρθρο 21: Το άρθρο 235 του ν. 3852/2010 καταργείται"


Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση (σελ. 7)

"Με το άρθρο 235 ορίστηκε ιδιάζουσα δωσιδικία Τριμελούς Εφετείου για τα πλημμελήματα που φέρεται ότι τέλεσαν οι περιφερειάρχες και οι δήμαρχοι. Όμως, στο άρθρο 111 παράγρφος 6 (πρώην 7) του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, μετά την τροποποίησή του με το άρθρο 10 παρ. 1 του ν. 3904/2010 (Α ́ 218), που είναι μεταγενέστερος του ν. 3852/2010, παραλείπονται οι ανωτέρω από τα πρόσωπα που απολαμβάνουν ιδιάζουσας δωσιδικίας. Επομένως η διάταξη αυτή πρέπει να καταργηθεί"

Επαναλαμβάνουμε όμως ότι με το άρθρο 34 του Ν. 3904/2010 είχε ήδη καταργηθεί η διάταξη.


Ν. 4555/2018

Με το άρθρο 127 του Ν. 4555/2018 (ΦΕΚ Α 133/19.07.2018) επανήλθε το άρθρο 235 στον Ν. 3852/2010 το οποίο είχε καταργηθεί με το άρθρο 36 του Ν. 3904/2010 και ξανακαταργήθηκε με το άρθρο 21 του Ν. 4257/2014. Δήμαρχοι και Περιφερειάρχες υπήχθησαν και πάλι στο καθεστώς της ιδιάζουσας δωσιδικίας και εξαιρούνταν από την αυτόφωρη διαδικασία πλημμελημάτων. Μπορείτε να βρείτε όλο το σχετικό υλικό (αιτιολογική έκθεση, πρακτικά κλπ) που κατατέθηκε στην Βουλή εδώ. Ειδικότερα η διάταξη προέβλεπε: 

Ειδικότερα, το άρθρο 127 προέβλεπε:

"Άρθρο 127 Ιδιάζουσα δωσιδικία - Εξαίρεση από συνοπτική διαδικασία - Συμπλήρωση του ν. 3852/2010: Στο ν. 3852/2010 μετά το άρθρο 234 προστίθεται άρθρο 235 ως εξής: «Άρθρο 235 Ιδιάζουσα δωσιδικία - Εξαίρεση από τη συνοπτική διαδικασία: 1. Οι δήμαρχοι, οι περιφερειάρχες, καθώς και οι πρόεδροι των συνδέσμων υπάγονται στην ιδιάζουσα δωσιδικία της παραγράφου 6 του άρθρου 111 και της παραγρά-φου 2 του άρθρου 112 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας. 2. Για τα πταίσματα ή πλημμελήματα των αιρετών της προηγούμενης παραγράφου, τα οποία διαπράττονται κατά την άσκηση των καθηκόντων τους και εξαιτίας αυ-τών, δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις των άρθρων 409 έως 413 και 417 έως 427 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, όπως ισχύουν κάθε φορά»



Από την αιτιολογική έκθεση (σελ. 36) δεν προκύπτει ποια ανάγκη καθιστούσε επιτακτική την επαναφορά της ιδιάζουσας δωσιδικίας Δημάρχων και Περιφερειαρχων. Αναφέρεται απλώς:

"Επαναφέρονται σε ισχύ οι σχετικές προβλέψεις περί της ιδιάζουσας δωσιδικίας των αιρετών, που είχαν καταργηθεί με το άρθρο 21 του ν. 4257/2014 (Α ́ 93). Οι διατάξεις του παρόντος δεν εφαρμόζονται για πράξεις που φέρονται ότι τελέσθηκαν μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος νομοσχεδίου"




Ούτε και από την συζήτηση στη Βουλή προκύπτουν οι λόγοι επαναφοράς της διάταξης.


...::: Νέος Κώδικας Ποινικής Δικονομίας Ν. 4620/2019 :::...

Έναν περίπου χρόνο μετά την επαναφορά της ιδιάζουσας δωσιδικίας με τον Ν. 4555/2018, ψηφίστηκε ο Νέος Κώδικας Ποινικής Δικονομίας Ν. 4620/2019 (ΦΕΚ 96/11.06.2019) ο οποίος κατήργησε εκ νέου την ιδιάζουσα δωσιδικία Δημάρχων και ΠεριφερειαρχώνΜπορείτε να βρείτε όλο το σχετικό υλικό (αιτιολογική έκθεση, πρακτικά κλπ) που κατατέθηκε στην Βουλή εδώ

Σύμφωνα με το άρθρο 586 του Νέου Κώδικα Ποινικής Δικονομίας

"Άρθρο 586: Από την έναρξη ισχύος του παρόντος Κώδικα Ποινικής Δικονομίας καταργούνται: [..] δ) κάθε άλλη διάταξη που υπάγει οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο στην ιδιάζουσα δωσιδικία της παρ. 6 του άρθρου 111 του καταργούμενου κώδικα ποινικής δικονομίας"





Photo by Anastasia Rapti on Unsplash



Ν. 5003/2022



Πρακτικά συζήτησης στη Βουλή




Αιτιολογική έκθεση Ν. 5003/2022





 Ν. 3681/1957 (ΦΕΚ Α'  65/24.04.1957)